Kender I historien om Samuel Beckett, og da han fik besked om at ha’ fået Nobels Litteraturpris? Efter sigende hoppede han op – gik én gang rundt om sit arbejdsbord – for derefter at sætte sig ned og bevæge sig videre i teksten.
Alt andet lige så ønsker jeg med min kommentar her, til Den Frie Udstillingsbygnings bestyrelses motivation, at udtrykke min store taknemmelighed for legatet. For mit hidtidige kunstneriske arbejde – og til i praksis at arbejde videre. Det sidste er netop, hvad legatet muliggør. Hvilket i praksis betyder, at jeg via mit virke kan fortsætte arbejdet med skrift-billede-tematikker – og nu også udsigelsesproblematikker. Det går jeg videre med.
Jeg vil ligeledes gøre det klart at jeg er særligt glad for at modtage et legat der er knyttet til Sven Dalsgaards navn, virke og metoder – særligt fordi jeg føler et fagligt slægtskab, og at det derfor reelt føles, som om jeg nu er indtrådt i endnu en dialog.
En dialog, der virkelig er mulig mellem Dalsgaards og mit virke, da vi begge kan ses som repræsentanter for det, man kan kalde for ‘ord- og sprogkunstnere’. I forstanden kunstnere, der arbejder med sprogets billeder, såvel som billedets sproglige og symbolske gestus – samt begge deles metaforiserende funktioner. Eller som det lyder i motivationen: en skrift-sensibilitet.
Jeg lagde ud med gentagelsen af vandrehistorien om Becketts spjæt – i arbejdets gang – og det kan jo virke både let og pudseløjerligt, men det er sgu seriøst ment. Jeg vil derfor på vej ud af billedet slå et slag for skriften.
Ved at pege på det begreb jeg i nogle år har arbejdet på at skrive frem: -grafi. (Metoden slægter Højholts gennemskrivning på). Nu må jeg udarbejde et teoretisk stillads for begrebet.
Undersøgelserne går ud på at se om logikken bag begrebet ‘skriven’ – det vil sige skrivehandlingen forstået som aktivitet, en gestus, hvis bevægelse efterlader tekst som et spor herfra – kan fungere, ift. det at opfatte dannelsen af billeder – særligt fotografiske – på baggrund af tilgange til det at fotografere som gestus.
Jonas Georg Christensen, 2023
Respons ifm. uddelingen af Sven Dalsgaards Fonds legat i 2023, til undertegnede
Kender I historien om Samuel Beckett, og da han fik besked om at ha’ fået Nobels Litteraturpris? Efter sigende hoppede han op – gik én gang rundt om sit arbejdsbord – for derefter at sætte sig ned og bevæge sig videre i teksten.
Alt andet lige så ønsker jeg med min kommentar her, til Den Frie Udstillingsbygnings bestyrelses motivation, at udtrykke min store taknemmelighed for legatet. For mit hidtidige kunstneriske arbejde – og til i praksis at arbejde videre. Det sidste er netop, hvad legatet muliggør. Hvilket i praksis betyder, at jeg via mit virke kan fortsætte arbejdet med skrift-billede-tematikker – og nu også udsigelsesproblematikker. Det går jeg videre med.
Jeg vil ligeledes gøre det klart at jeg er særligt glad for at modtage et legat der er knyttet til Sven Dalsgaards navn, virke og metoder – særligt fordi jeg føler et fagligt slægtskab, og at det derfor reelt føles, som om jeg nu er indtrådt i endnu en dialog.
En dialog, der virkelig er mulig mellem Dalsgaards og mit virke, da vi begge kan ses som repræsentanter for det, man kan kalde for ‘ord- og sprogkunstnere’. I forstanden kunstnere, der arbejder med sprogets billeder, såvel som billedets sproglige og symbolske gestus – samt begge deles metaforiserende funktioner. Eller som det lyder i motivationen: en skrift-sensibilitet.
Jeg lagde ud med gentagelsen af vandrehistorien om Becketts spjæt – i arbejdets gang – og det kan jo virke både let og pudseløjerligt, men det er sgu seriøst ment. Jeg vil derfor på vej ud af billedet slå et slag for skriften.
Ved at pege på det begreb jeg i nogle år har arbejdet på at skrive frem: -grafi. (Metoden slægter Højholts gennemskrivning på). Nu må jeg udarbejde et teoretisk stillads for begrebet.
Undersøgelserne går ud på at se om logikken bag begrebet ‘skriven’ – det vil sige skrivehandlingen forstået som aktivitet, en gestus, hvis bevægelse efterlader tekst som et spor herfra – kan fungere, ift. det at opfatte dannelsen af billeder – særligt fotografiske – på baggrund af tilgange til det at fotografere som gestus.
Jonas Georg Christensen, 2023