Kender I historien om Samuel Beckett? Og da han fik beskeden, om at have fået Nobels Litteraturpris, efter sigende, hoppede op – gik én gang rundt om sit arbejdsbord – for derefter at sætte sig ned og bevæge sig videre i teksten.
Alt andet lige så ønsker jeg i og med min kommentar her, skrevet i forhold til og som min formelle respons på Den Frie Udstillingsbygnings bestyrelses motivation, at give udtryk for min mildest talt store taknemmelighed i forbindelse med det at få tildelt Sven Dalsgaards Fonds legat. For mit hidtidige kunstneriske arbejde – og til i praksis at arbejde videre. Det sidste er netop hvad legatets størrelse muliggør. Hvilket, i praksis, betyder at jeg kan fortsætte arbejdet med skrift-billede-tematikkerne i mit virke og de aspekter herved som på det seneste er blevet artikuleret klarere. Det går jeg videre med.
Jeg vil ligeledes gøre det klart at jeg er særligt glad for at modtage et legat der er knyttet til Sven Dalsgaards navn, virke og – metodiske – tilgange. I kraft af at jeg føler et fagligt slægtskab, og at det derfor reelt føles som om at jeg er indtrådt i, endnu, en dialog.
En der – virkelig – er mulig mellem Dalsgaards og mit virke. Da vi begge kan ses som repræsentanter og varianter af det man vil kalde for ‘ord- og sprogkunstnere’. I forstanden, kunstnere der arbejder med sprogets billeder, samt billedets sproglige og symbolske gestus; billeddannelsens akter. Eller, som det lyder i motivationen: en skrift-sensibilitet.
Jeg lagde ud med gentagelsen af vandrehistorien om Becketts noble spjæt – i arbejdets gang – og det kan jo virke både let og pudseløjerligt, men det er sgu seriøst ment. Jeg vil derfor, her, på vej ud af billedet slå et slag for skriften!
Ved at pege på det begreb jeg i de seneste år har arbejdet med og på at skrive frem: -grafi. Nu må der så udarbejdes et teoretisk stillads for dette begreb. Undersøgelserne går ud på at se om logikken bag begrebet ‘skriven’ – det vil sige skrivehandlingen – vil kunne fungere i forhold til det at opfatte dannelsen af billeder – særligt fotografiske – på baggrund af tilgange til skriften som en gestus.
Jonas Georg Christensen, 2023
Respons ifm. uddelingen af Sven Dalsgaards Fonds legat i 2023, til undertegnede
Kender I historien om Samuel Beckett? Og da han fik beskeden, om at have fået Nobels Litteraturpris, efter sigende, hoppede op – gik én gang rundt om sit arbejdsbord – for derefter at sætte sig ned og bevæge sig videre i teksten.
Alt andet lige så ønsker jeg i og med min kommentar her, skrevet i forhold til og som min formelle respons på Den Frie Udstillingsbygnings bestyrelses motivation, at give udtryk for min mildest talt store taknemmelighed i forbindelse med det at få tildelt Sven Dalsgaards Fonds legat. For mit hidtidige kunstneriske arbejde – og til i praksis at arbejde videre. Det sidste er netop hvad legatets størrelse muliggør. Hvilket, i praksis, betyder at jeg kan fortsætte arbejdet med skrift-billede-tematikkerne i mit virke og de aspekter herved som på det seneste er blevet artikuleret klarere. Det går jeg videre med.
Jeg vil ligeledes gøre det klart at jeg er særligt glad for at modtage et legat der er knyttet til Sven Dalsgaards navn, virke og – metodiske – tilgange. I kraft af at jeg føler et fagligt slægtskab, og at det derfor reelt føles som om at jeg er indtrådt i, endnu, en dialog. En der – virkelig – er mulig mellem Dalsgaards og mit virke. Da vi begge kan ses som repræsentanter og varianter af det man vil kalde for ‘ord- og sprogkunstnere’. I forstanden, kunstnere der arbejder med sprogets billeder, samt billedets sproglige og symbolske gestus; billeddannelsens akter. Eller, som det lyder i motivationen: en skrift-sensibilitet.
Jeg lagde ud med gentagelsen af vandrehistorien om Becketts noble spjæt – i arbejdets gang – og det kan jo virke både let og pudseløjerligt, men det er sgu seriøst ment. Jeg vil derfor, her, på vej ud af billedet slå et slag for skriften!
Ved at pege på det begreb jeg i de seneste år har arbejdet med og på at skrive frem: -grafi. Nu må der så udarbejdes et teoretisk stillads for dette begreb. Undersøgelserne går ud på at se om logikken bag begrebet ‘skriven’ – det vil sige skrivehandlingen – vil kunne fungere i forhold til det at opfatte dannelsen af billeder – særligt fotografiske – på baggrund af tilgange til skriften som en gestus.
Jonas Georg Christensen, 2023