Klar mail og talende pizzaer
DOKUMENTEREDE OBSERVATIONER
(FORÅR – EFTERÅR) 2018
txt, 2020
Hyllet i billeder
Fotografierne er primært taget i foråret og efteråret, 2018. To er taget i Italien, en del i Berlin, og resten rundt omkring i Danmark/DK. Jeg har i løbet af året, som jeg har fået det for vane, fotograferet forskellige ‘fænomener’ i urbane miljøer: Det som jeg er stødt på, de steder hvor jeg er kommet og gået. Dette er noget jeg har gjort siden 2005. Og sikkert også før, men det fungerer nu som en almen laboriel praksis.
Jeg planlægger i løbet af de kommende år at udgive en række publikationer, hver med fotografier taget et eller to år før udgivelsestidspunktet, samt eksempler taget ca. ti år tidligere end disse. (Således findes der i nærværende publikations forløb ét enkelt fotografi – det ovenstående –, fra 2008. Billedet er taget af Peter Olsen, som jeg løbende har samarbejdet og delt denne hersens fascination med).
I publikationen ses et udvalg af det fotografiske materiale jeg har samlet under (projekt-)titlen Dokumenterede observationer. Jeg forholder mig til dette materiale som en strøm af billeder, der dannes på baggrund af – og i en fortsat – åbentstående undersøgelse. Dvs. baseret på en eksperimentel eller afprøvende tilgang. (Hvilket ikke står i modsætning til det at have dannet en almen praksis). ...
[tekstuddrag, tekstens afslutning findes nedenfor]
DSC07197.JPG
DSC07225.JPG
DSC07249.JPG
DSC07318.JPG
DSC07349.JPG
DSC07373.JPG
DSC07377
DSC07463
... En simpel praksis, baseret på de forhåndenværende midler, samt tilfældets og hverdagens præmis: Hvis jeg feticherer noget er det størrelser som disse. Omend at dette bør være en dyrkelse, uden en dyrkelse af dyrkelsen. Dét er i hvert fald noget af det som jeg har forsøgt – og fortsat forsøger – at tilnærme mig. Noget som igen, forhåbentlig, peger på en ydmyg indstilling til det fotografiske medie, og dettes rige tradition. Blandet op med en selvkritisk tilgang til det at lave, og arbejde med billeders dannelse.
Jeg opfatter med andre ord denne form for fotografisk optagelse, som en standardiseret iscenesættelse – via hvilken der kan aftegnes et spor af (ellers) undseelige ‘fænomener’ –, samt som en skrift henimod noget. (For en teoretisk formulering af en sådan indstilling henvises til Niels Egebaks essay Anti-mimesis, fra 1970). Og med Per Højholts ord mener jeg at kunne sige at fotografierne, (ligesom tekster) ‘blot’ bliver “det synlige spor af en skriven, som ikke havde sporet som genstand”. Og hvor en tekst svarer til et fotografi, svarer den (selv-)iagttagende skrift – som åbnende undersøgelse – her til skriven.
Således: En skrivehandling, der benytter lysets alfabeter, kameraets syntetiserende funktion, og med blikket som apparatets drivfjeder – igen og igen – henviser sit publikum til de former for forskelle der udgør vores mulighed for at begribe ting og sager.
Jonas Georg Christensen – april, 2020
Context
jonasgeorgchristensen.net/some-work
jonasgeorgchristensen.net/dok-obs
Design: Anders Gerning
Photo credit: Jonas Georg Christensen, Brian Kure, Anders Gerning
Klar mail og talende pizzaer
DOKUMENTEREDE OBSERVATIONER
(FORÅR – EFTERÅR) 2018
txt, 2020
Hyllet i billeder
Fotografierne er primært taget i foråret og efteråret, 2018. To er taget i Italien, en del i Berlin, og resten rundt omkring i Danmark/DK. Jeg har i løbet af året, som jeg har fået det for vane, fotograferet forskellige ‘fænomener’ i urbane miljøer: Det som jeg er stødt på, de steder hvor jeg er kommet og gået. Dette er noget jeg har gjort siden 2005. Og sikkert også før, men det fungerer nu som en almen laboriel praksis.
Jeg planlægger i løbet af de kommende år at udgive en række publikationer, hver med fotografier taget et eller to år før udgivelsestidspunktet, samt eksempler taget ca. ti år tidligere end disse. (Således findes der i nærværende publikations forløb ét enkelt fotografi – det ovenstående –, fra 2008. Billedet er taget af Peter Olsen, som jeg løbende har samarbejdet og delt denne hersens fascination med).
I publikationen ses et udvalg af det fotografiske materiale jeg har samlet under (projekt-)titlen Dokumenterede observationer. Jeg forholder mig til dette materiale som en strøm af billeder, der dannes på baggrund af – og i en fortsat – åbentstående undersøgelse. Dvs. baseret på en eksperimentel eller afprøvende tilgang. (Hvilket ikke står i modsætning til det at have dannet en almen praksis). ...
[tekstuddrag, tekstens afslutning findes nedenfor]
DSC07197.JPG
DSC07225.JPG
DSC07249.JPG
DSC07318.JPG
DSC07349.JPG
DSC07373.JPG
DSC07377
DSC07463
... En simpel praksis, baseret på de forhåndenværende midler, samt tilfældets og hverdagens præmis: Hvis jeg feticherer noget er det størrelser som disse. Omend at dette bør være en dyrkelse, uden en dyrkelse af dyrkelsen. Dét er i hvert fald noget af det som jeg har forsøgt – og fortsat forsøger – at tilnærme mig. Noget som igen, forhåbentlig, peger på en ydmyg indstilling til det fotografiske medie, og dettes rige tradition. Blandet op med en selvkritisk tilgang til det at lave, og arbejde med billeders dannelse.
Jeg opfatter med andre ord denne form for fotografisk optagelse, som en standardiseret iscenesættelse – via hvilken der kan aftegnes et spor af (ellers) undseelige ‘fænomener’ –, samt som en skrift henimod noget. (For en teoretisk formulering af en sådan indstilling henvises til Niels Egebaks essay Anti-mimesis, fra 1970). Og med Per Højholts ord mener jeg at kunne sige at fotografierne, (ligesom tekster) ‘blot’ bliver “det synlige spor af en skriven, som ikke havde sporet som genstand”. Og hvor en tekst svarer til et fotografi, svarer den (selv-)iagttagende skrift – som åbnende undersøgelse – her til skriven.
Således: En skrivehandling, der benytter lysets alfabeter, kameraets syntetiserende funktion, og med blikket som apparatets drivfjeder – igen og igen – henviser sit publikum til de former for forskelle der udgør vores mulighed for at begribe ting og sager.
Jonas Georg Christensen – april, 2020
Context
jonasgeorgchristensen.net/some-work
jonasgeorgchristensen.net/dok-obs
Design: Anders Gerning
Photo credit: Jonas Georg Christensen, Brian Kure, Anders Gerning